Pages

Friday, January 28, 2011

Stars

Sebuah bintang adalah bola, saiz bercahaya plasma yang diadakan bersama oleh graviti. Pada akhir hayatnya, bintang juga boleh mengandungi perkadaran degenerate bahan. Bintang terdekat ke Bumi adalah Matahari, yang merupakan sumber dari sebahagian besar tenaga di Bumi. bintang-bintang lain yang terlihat dari bumi pada malam hari ketika mereka tidak outshone oleh Matahari atau disekat oleh fenomena atmosfera. Secara sejarah, bintang paling menonjol di kawasan-kawasan langit dikumpulkan bersama ke dalam kumpulan-kumpulan dan asterisms, dan bintang-bintang terang mendapatkan nama yang tepat. katalog banyak bintang telah dipasang oleh para ahli astronomi, yang memberikan sebutan bintang standard.

Untuk sekurang-kurangnya sebahagian dari hidupnya, sebuah bintang bersinar kerana gabungan termonuklir hidrogen di intinya melepaskan tenaga yang melintasi interior bintang dan kemudian memancar ke luar angkasa. Hampir semua elemen alami lebih berat dari helium dicipta oleh bintang-bintang, baik melalui nukleosintesis bintang selama hidup mereka atau dengan nukleosintesis bintang supernova saat meletup. Para ahli astronomi boleh menentukan massa, umur, komposisi kimia dan sifat yang lain banyak bintang dengan mengamati spektrum nya, luminositas dan gerak melalui ruang. Massa total bintang adalah penentu utama dalam evolusi dan nasib akhirnya. ciri-ciri lain dari bintang ditentukan oleh sejarah evolusi, termasuk diameter, gerakan putaran, dan suhu. Sebidang suhu banyak bintang terhadap luminositas mereka, yang dikenali sebagai diagram hertzsprung-Russell (H-R diagram), membolehkan negara usia dan evolusi bintang yang akan ditentukan.

Sebuah bintang bermula sebagai awan runtuh bahan terutama terdiri daripada hidrogen, bersama-sama dengan helium dan jejak jumlah elemen yang lebih berat. Setelah inti bintang cukup padat, beberapa hidrogen terus diubah menjadi helium melalui proses gabungan nuklear. Sisa daripada interior bintang membawa. Tenaga dari inti melalui kombinasi proses radiasi dan konveksi. tekanan dalaman yang bintang mencegah dari runtuh lebih lanjut oleh gravitinya sendiri. Setelah bahan bakar hidrogen pada intinya habis, bintang-bintang yang mengandungi sekurang-kurangnya 0,4 kali massa Matahari berkembang menjadi raksasa merah, dalam beberapa kes menggabungkan elemen yang lebih berat di teras atau di kulit sekitar inti. bintang kemudian berevolusi menjadi bentuk degenerate, kitar semula sebahagian dari masalah ini ke persekitaran antar bintang, di mana ia akan membentuk generasi baru bintang dengan proporsi yang lebih tinggi daripada unsur-unsur berat.

sistem Binary dan multi-bintang terdiri daripada dua atau lebih bintang yang terikat graviti, dan umumnya bergerak di sekitar satu sama lain dalam orbit yang stabil. Ketika dua bintang tersebut mempunyai orbit relatif dekat, interaksi graviti mereka boleh mempunyai kesan yang signifikan terhadap evolusi mereka. Bintang dapat membentuk sebahagian daripada struktur terikat graviti jauh lebih besar, seperti cluster atau galaksi.

[Translated from Wikipedia.com]

No comments:

Post a Comment

Increase Page Rank
Exchange